XIN (xin1)
Mantingues
tranquil el cor
(ment emocional, consciència)
Si
estàs inquiet no podràs concentrar-te i l'execució de qualsevol
moviment estarà buida de contingut, sense propòsit. Per tant és
necessari
mantenir-se tranquil. Al principi un no és capaç de dirigir el moviment
amb el
cor (xin) i s'ha de dedicar a sentir
i reconèixer el moviment de l'adversari. Segueix els seus moviments
(com un
eco), absorbeix amb un moviment circular i després avança. No perdis el
contacte, no et resisteixis, no avancis o retrocedeixis per iniciativa
pròpia.
Si l'oponent actua amb potència (li)
Fes-la servir també però anticipa't a ell. Si no la fa servir, tampoc
la facis
servir, però anticipa't sempre amb la intenció (yi) Has d'estar atent a
qualsevol moviment. En qualsevol lloc on hi hagi contacte has d'estar
atent a
seguir i no resistir. Si fas això, al cap de sis mesos o d'un any el
teu cos
serà capaç de aplicar-ho. Tot consisteix en treballar amb la intenció (yi) (intenció, pensament) en lloc de
fer-ho amb l'energia (jin) Si
practiques durant molt, molt de temps, seràs capaç de controlar al teu
oponent
i ell no podrà controlar-te.
SHEN (shen1)
Mantingues
àgil el
cos
Si
et bloqueges et faltarà llibertat per avançar o retrocedir, has
de ser àgil. Un cop alces el braç, no pots quedar-te rígid. Quant la
força del
teu adversari es possa en el borrissol de la pell, el teu yi (intenció) ha d'enfonsar-se en els
seus ossos. Les mans formen
un escut i el qi s'enrosca al
voltant
del cos unint l'estructura. Si ens empenyen per l'esquerra, buidem
l'esquerra.
Si ens empenyen per la dreta, buidem la dreta i omplim l'esquerra. El qi és com una roda de carro (la seva
força resideix en l'equilibri entre els seus radis) Cada part del cos
ha
d'estar coordinada. Si hi ha alguna part que no està coordinada llavors
el cos
està dispers i desestructurat i no pot acumular potència. Si presentes
aquest
defecte has de parar atenció a les cames i la cintura. Primer utilitza
el cor (xin) per dirigir el cos.
Segueix
l'adversari i no actuïs segons la teva voluntat, llavors el cos podrà
seguir al
cor (xin) Pots seguir la teva pròpia
voluntat o seguir al teu adversari. Si segueixes la teva pròpia
voluntat et
bloquejaràs. Si segueixes al teu adversari et sentiràs viu. Si ets
capaç de
seguir al teu adversari llavors distingiràs a les teves mans
centímetres i
mil·límetres. Sospesa l'energia del teu adversari, gran o petita,
llavors
disposaràs de centímetres i mil·límetres sense errors. Mesura el seu
moviment,
llarg o curt, llavors no cometràs cap error, ni per un pèl. Cap
endavant, cap
enrere a tot arreu només estigues unit al teu adversari. Com més ho
estudiïs
més refinaràs la teva tècnica.
QI (qi4)
Condensa
la respiració
Quan
el qi està dispers
no es pot emmagatzemar i el cos es desestructura amb facilitat. Per
condensar
el qi en els ossos, l'exhalació i
la
inhalació han de fluir de forma àgil (amb suavitat) No ha d'haver cap
buit en
cap part del cos (al qual no arribi la respiració) Inhalar és
emmagatzemar i
exhalar és emetre. La inhalació s'eleva de forma natural (l'Esperit de
la
Vitalitat) Així pots aixecar (desarrelar, controlar) a l'adversari.
Quan
exhales llavors el qi pot
assentar-se
de forma natural. També pots alliberar jin
(energia) cap al teu adversari. Això vol dir utilitzar la intenció (yi)
per moure el qi, no facis servir la
força (li).
JIN (jin4)
Mantingues
unida l'energia
Quan
s'exercita l'energia (jin)
del cos sencer, aquest es converteix en una família (forma un tot)
Distingeix
amb claredat, substancial i insubstancial. En emetre l'energia (jin) aquesta ha de tenir una arrel i un
origen. L'energia (jin) té la seva
arrel en els peus, es controla per la cintura, s'emet des de l'espina
dorsal
mitjançant l'esquena (jiaji) i
s'expressa en els dits. S'ha d'elevar l’Esperit de la Vitalitat. Just
quan
l'adversari està a punt d'emetre la seva energia (jin)
però encara no ho ha fet, la meva energia (jin)
és capaç de percebre-la. Just
llavors, ni abans ni després. És similar a la forma com la pell percep
el foc.
Com un ressort (moll) que salta des del terra. Cap endavant, cap
enrere, no hi
ha la mínima confusió. Cerca la recta dins el cercle. Emmagatzema i
després
emet. Si fas això llavors estaràs en disposició de seguir les mans de
l'adversari i reaccionar de forma efectiva. Això és emprar la força (li) de l'adversari per colpejar-lo i
usar quatre unces per repel·lir mil lliures.
SHEN (shen2)
Concentra
l'Esperit
Al
final, després de desenvolupar les quatre condicions anteriors,
es pot concentrar l'esperit (shen)
quan es condensa l'esperit llavors el Qi forma un tot, com un tambor.
Entrenant
el qi desenvolupem el shen i el qi
raja agitat de forma abundant i amb suavitat (com l'aigua en una
deu) L'Esperit de Vitalitat s'estira i es concentra. Obrir i tancar
tenen
números (graus de refinament) insubstancial i substancial es
distingeixen amb
claredat; si l'esquerra és insubstancial, llavors la dreta és
substancial; si
la dreta és insubstancial llavors l'esquerra és substancial.
Insubstancial no
vol dir que no hi hagi res de força (li)
El qi no apareix de forma
instantània, per art de màgia, sinó que raja agitat amb suavitat. S'ha
de
prestar atenció a l'Esperit de Vitalitat, estirar i concentrar-ho. La
força (li) es pren prestada de
l'adversari. El qi s'emet des de
l'espina. Com pot
provenir el qi de l'espina? El qi
descendeix des de les espatlles, es condensa en els ossos de l'espina i
s'emmagatzema a la cintura (dan tian)
Aquesta circulació del qi de dalt a
baix es denomina Tancar. Des de la cintura es manifesta en els ossos de
l'espina, es condueix a través de les espatlles i s'expressa en els
dits.
Aquesta circulació del qi de baix a
dalt es denomina Obrir. Tancar vol dir guardar i Obrir significar
deixar anar.
Si ets capaç de comprendre Obrir i Tancar llavors comprendràs el yin i el yang.
Quan comprens aquests passos llavors si practiques un dia, la
teva tècnica es refina un dia i de forma gradual t'aproximes a un punt
en què
sense saber com aconsegueixes el que desitges.