xin XIN (xin1)

Mantingues tranquil el cor (ment emocional, consciència)

Si estàs inquiet no podràs concentrar-te i l'execució de qualsevol moviment estarà buida de contingut, sense propòsit. Per tant és necessari mantenir-se tranquil. Al principi un no és capaç de dirigir el moviment amb el cor (xin) i s'ha de dedicar a sentir i reconèixer el moviment de l'adversari. Segueix els seus moviments (com un eco), absorbeix amb un moviment circular i després avança. No perdis el contacte, no et resisteixis, no avancis o retrocedeixis per iniciativa pròpia. Si l'oponent actua amb potència (li) Fes-la servir també però anticipa't a ell. Si no la fa servir, tampoc la facis servir, però anticipa't sempre amb la intenció (yi) Has d'estar atent a qualsevol moviment. En qualsevol lloc on hi hagi contacte has d'estar atent a seguir i no resistir. Si fas això, al cap de sis mesos o d'un any el teu cos serà capaç de aplicar-ho. Tot consisteix en treballar amb la intenció (yi) (intenció, pensament) en lloc de fer-ho amb l'energia (jin) Si practiques durant molt, molt de temps, seràs capaç de controlar al teu oponent i ell no podrà controlar-te.

shen SHEN (shen1)

 Mantingues àgil el cos

Si et bloqueges et faltarà llibertat per avançar o retrocedir, has de ser àgil. Un cop alces el braç, no pots quedar-te rígid. Quant la força del teu adversari es possa en el borrissol de la pell, el teu yi (intenció) ha d'enfonsar-se en els seus ossos. Les mans formen un escut i el qi s'enrosca al voltant del cos unint l'estructura. Si ens empenyen per l'esquerra, buidem l'esquerra. Si ens empenyen per la dreta, buidem la dreta i omplim l'esquerra. El qi és com una roda de carro (la seva força resideix en l'equilibri entre els seus radis) Cada part del cos ha d'estar coordinada. Si hi ha alguna part que no està coordinada llavors el cos està dispers i desestructurat i no pot acumular potència. Si presentes aquest defecte has de parar atenció a les cames i la cintura. Primer utilitza el cor (xin) per dirigir el cos. Segueix l'adversari i no actuïs segons la teva voluntat, llavors el cos podrà seguir al cor (xin) Pots seguir la teva pròpia voluntat o seguir al teu adversari. Si segueixes la teva pròpia voluntat et bloquejaràs. Si segueixes al teu adversari et sentiràs viu. Si ets capaç de seguir al teu adversari llavors distingiràs a les teves mans centímetres i mil·límetres. Sospesa l'energia del teu adversari, gran o petita, llavors disposaràs de centímetres i mil·límetres sense errors. Mesura el seu moviment, llarg o curt, llavors no cometràs cap error, ni per un pèl. Cap endavant, cap enrere a tot arreu només estigues unit al teu adversari. Com més ho estudiïs més refinaràs la teva tècnica.

qi QI (qi4)

Condensa la respiració

Quan el qi està dispers no es pot emmagatzemar i el cos es desestructura amb facilitat. Per condensar el qi en els ossos, l'exhalació i la inhalació han de fluir de forma àgil (amb suavitat) No ha d'haver cap buit en cap part del cos (al qual no arribi la respiració) Inhalar és emmagatzemar i exhalar és emetre. La inhalació s'eleva de forma natural (l'Esperit de la Vitalitat) Així pots aixecar (desarrelar, controlar) a l'adversari. Quan exhales llavors el qi pot assentar-se de forma natural. També pots alliberar jin (energia) cap al teu adversari. Això vol dir utilitzar la  intenció (yi) per moure el qi, no facis servir la força (li).

 jin JIN (jin4)

Mantingues unida l'energia

Quan s'exercita l'energia (jin) del cos sencer, aquest es converteix en una família (forma un tot) Distingeix amb claredat, substancial i insubstancial. En emetre l'energia (jin) aquesta ha de tenir una arrel i un origen. L'energia (jin) té la seva arrel en els peus, es controla per la cintura, s'emet des de l'espina dorsal mitjançant l'esquena (jiaji) i s'expressa en els dits. S'ha d'elevar l’Esperit de la Vitalitat. Just quan l'adversari està a punt d'emetre la seva energia (jin) però encara no ho ha fet, la meva energia (jin) és capaç de percebre-la. Just llavors, ni abans ni després. És similar a la forma com la pell percep el foc. Com un ressort (moll) que salta des del terra. Cap endavant, cap enrere, no hi ha la mínima confusió. Cerca la recta dins el cercle. Emmagatzema i després emet. Si fas això llavors estaràs en disposició de seguir les mans de l'adversari i reaccionar de forma efectiva. Això és emprar la força (li) de l'adversari per colpejar-lo i usar quatre unces per repel·lir mil lliures. 

 shen SHEN (shen2)

Concentra l'Esperit

Al final, després de desenvolupar les quatre condicions anteriors, es pot concentrar l'esperit (shen) quan es condensa l'esperit llavors el Qi forma un tot, com un tambor. Entrenant el qi desenvolupem el shen i el qi raja agitat de forma abundant i amb suavitat (com l'aigua en una deu) L'Esperit de Vitalitat s'estira i es concentra. Obrir i tancar tenen números (graus de refinament) insubstancial i substancial es distingeixen amb claredat; si l'esquerra és insubstancial, llavors la dreta és substancial; si la dreta és insubstancial llavors l'esquerra és substancial. Insubstancial no vol dir que no hi hagi res de força (li) El qi no apareix de forma instantània, per art de màgia, sinó que raja agitat amb suavitat. S'ha de prestar atenció a l'Esperit de Vitalitat, estirar i concentrar-ho. La força (li) es pren prestada de l'adversari. El qi s'emet des de l'espina. Com pot provenir el qi de l'espina? El qi descendeix des de les espatlles, es condensa en els ossos de l'espina i s'emmagatzema a la cintura (dan tian) Aquesta circulació del qi de dalt a baix es denomina Tancar. Des de la cintura es manifesta en els ossos de l'espina, es condueix a través de les espatlles i s'expressa en els dits. Aquesta circulació del qi de baix a dalt es denomina Obrir. Tancar vol dir guardar i Obrir significar deixar anar. Si ets capaç de comprendre Obrir i Tancar llavors comprendràs el yin i el yang. Quan comprens aquests passos llavors si practiques un dia, la teva tècnica es refina un dia i de forma gradual t'aproximes a un punt en què sense saber com aconsegueixes el que desitges.